کار کردن در سوئدمطالب ویژه

تأسیس و مالکیت شرکت

هردوشما به عنوان یک پناهجو ویا یک تازه وارد میتوانید یک کسب و کار در سوئد آغاز کنید.

چگونه یک پناهجو میتواند در سوئد شرکت راه اندازی کند

شما میتوانید در مرحله ای که به درخواست پناهندگی تان رسیدگی میشود، شرکت راه اندازی کنید و به کار بپردازید. برای این کار اول باید با اداره مالیات (Skatteverket) تماس گرفته و درخواست کنید که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد شرکت (F-skatt) شوید. یعنی درآمدی که شما از طریق شرکت بدست میاورید. پس از اینکه درخواست شما از طرف اداره مالیات مورد قبول قرار گرفت شماره هماهنگی (samordningsnummer) بشما داده میشود. این شماره برای پناهجویانی است که شماره شناسائی (personnummer) ندارند، اما مایلند که در سوئد شرکت راه اندازی کنند.

قبل از اقدام درمورد راه اندازی شرکت به این نکته توجه داشته باشید که شما بعنوان پناهجوی صاحب شرکت، درصورتیکه درخواست پناهندگی تان رد شود، دیگر نمیتوانید موضع خود را عوض کنید. اما پناهجویانی که بمدت چهارماه در استخدام بوده و قرار باشد که ۱۲ ماه دیگر هم بکار ادامه دهند، میتوانند اگر هم درخواست پناهندگی شان رد شود موضع خود را عوض کرده و درخواست اجازه کار نمایند.

قابل توجه کسانیکه اجازه اقامت موقت دریافت کرده اند

در صورتیکه بتوانید در پایان تاریخ اجازه اقامت با درآمد ناشی ازشرکت خود زندگی تان را بچرخانید این امکان را دارید که درخواست اجازه اقامت دائم بکنید. درنظر داشته باشید که برای مقامات مربوطه قضاوت دراین که شما بعنوان صاحب شغل آزاد (egenföretagare)، درمقایسه با اینکه اگر حقوق بگیر (anställd) باشید، چگونه میتوانید معاش خود را بگذرانید سخت تر است.

برای دریافت اجازۀ اقامت دائم بایستی:

  • نشان دهید که دارای تجربیات خوبی در زمینۀ کار خود داشته و قبلاً از تجربۀ اداره کردن شرکت خود برخوردار بوده اید
  • نشان دهید که از معلومات کافی در زبان سوئدی یا انگلیسی برخوردار هستید
  • اثبات کنید که این شما هستید که شرکت را اداره می کنید، مسئولیت تعیین کننده ای دارید و مالک حداقل نیمی از شرکت هستید
  • نشان دهید که اکنون امرار معاش می کنید و سرمایۀ کافی برای اداره کردن شرکت و امرار معاش تان برای حداقل دو سال آتی وجود دارد. شما می توانید درآمد از چندین استخدام و از شرکت خود را با هم جمع کرده و محسوب کنید.

کمک های دیگر

تأسیس یک شرکت در سوئد مستلزم داشتن دانش اداری و توانائی مالی برای بنیان نهادن یک شرکت است. اگر شما مایل باشید که یک شرکت تأسیس کنید، می‌توانید برای این کار برای نمونه از آلمی ALMI و اداره کاریابی Arbetsförmedlingen کمک بگیرید.

Arbetsförmedlingen

هنگامی که اقدام به راه اندازی شرکت میکنید در موارد خاصی میتوانید از اداره کاریابی کمک بگیرید. این کمکها تحت عنوان «حمایت از سرمایه گذاری در بخش خصوصی «Stöd till start av näringsverksamhet» صورت میگیرد. اداره کاریابی نوع و اهداف سرمایه گذاری شما را مورد بررسی قرارداده و شرایط و امکان موفقیت شرکت شما را ارزیابی میکند. با مشاور مسئول خودتان در اداره کاریابی در زمینه امکان برخورداری از این گونه حمایتها برای شرکت تان صحبت کنید.

حمایتهای مذکورعبارتند از:

  • کارآموزی در زمینه حرفه / رشته فعالیت اقتصادی شرکت مورد نظر شما.
  • آموزش قوانین ومقررات ناظر بر مدیریت شرکتها، مالیاتها، حسابداری و مجوزها در رشته های مختلف اقتصادی.
  • این آموزش بکمک مترجم صورت میگیرد. رهنمود و مشورت، بوسیله مشاور ویژ ه شما (mentor)، به زبان مادری تان.
  • راهنمائی در مورد تماس با مسئولین و مدیران سازمانها و شبکه های اجتماعی و اقتصادی.
  • جمعبندی و برآورد فعالیت شرکت شما بزبان خودتان.

مشاورین

در آستانه راه اندازی شرکت بد نیست که از یک مشاور کمک بگیرید. کانون مشاوره IFS(IFS rådgivningscentrum) در مورد راه اندازی شرکت، بخصوص به شما که متولد سوئد نیستید، بدون هیچگونه هزینه ای کمک مشورتی میکند.

جهت اطلاع بیشتر میتوانید به این کانون، که در نقاط مختلف کشور شعبه دارد، مراجعه کنید: www.ifs.a.se 

Verksamt.se

اطلاعات گسترده‌ای درباره چگونگی تأسیس شرکت در اینترنت وجود دارد. یک نمونه:www.verksamt.se. ک پورتال وبسایتی که اطلاعات وخدماتی ازاین اداره دولتی برای شما که شرکت داشته و یا میخواهید شرکت راه بیندازید.

منبع
اطلاعات درباره سوئد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن