پیوند خانوادگیجامعه سوئدیدرخواست پناهندگیزندگی در سوئدقوانین در سوئدمهاجرت به سوئد

همپیوستگی در سوئد

تمام مردمی که بخشی از جامعه هستند حق دارند که فرهنگ و شیوه زندگی خود را حفظ کنند. در جامعه سوئد همه حق دارند که متفاوت باشند.
در سوئـد دولت مسئولیت تعیین خط مشی سیاست همپیوستگی کشـور را به عهـده دارد. دولت مایل است که همـه بتواننـد عضـوی از جـامعـه محسوب شوند، بی آن که به محل تولد و پیشینه قومی آنها توجه شود. به همین خاطر دولت کمک های فوق ‌العـاده ای دراختیار مهاجران تازه وارد در سـال های اول ورود آنهـا به سوئد قرارمی دهـد. هـدف از این کار این است که آنها بتوانند شروع خوبی در سوئد داشته باشند و از امکانات لازم برای یک زندگی مستقل برخوردار شوند.

استقرار پناهندگان تازه وارد

در سوئد حقوق ویژه ای برای شما که ۲۰ سال تمام دارید (اما هنوز ۶۵ ساله نشده اید) و از اجازه اقامت به عنوان پناهنده، (پناهنده سهمیه ای)، نیازمند محافظت یا خویشاوند یکی از پناهنـدگان برخوردارید، برای مثال حق دارید که از برنامه استقرار و کمک هزینه آن بهره مـند شـویـد. اگر شمـا ۱۸ سـال تمـام داریـد (اما هنـوز ۲۰ سالـه نشـده اید) و پـدر و مـادرتـان در ســوئـد نیستند، از حق دریافت کمک برخوردار می شوید. یک شخص تازه وارد، یک پناهنده یا مهاجر است که جدیدا به سوئد آمده ‌است.

برنامه استقرار

اداره کاریابی یکی از نهادهایی ست که به پناهندگان و مهاجران تازه وارد برای ورود به جامعه کمک می کند. اگر به گروهی تعلق دارید که از حـق دریافت برنامه استقرار برخوردار است، می توانید با یک مشاور استقرار در اداره کاریابی درمورد شرایط مورد نیاز برای یافتن کار، گفتگو کنید.
برنـامـه استقـرار فعالیت هایی را در بر دارد که به شمـا در راه یافـتن کار کمک می کند. محتـوای این برنامـه بستـگی به نیازهـای شما دارد اما باید حداقل آمـوزش زبان سوئدی برای مهاجـران (SFI)، اقدامات آمـاده سـازی برای کار (برای مثال کارآموزی، و تصدیق مدارک تحصیلی و سوابق کاری) و آموزش اجتمـاعی جهت دادن اطـلاعات اولیه در مـورد سوئد به شما را دربر داشته باشد. در حالت عادی شما به طور تمام وقت، یعنی ۴۰ ساعت در هفتـه مشغـول این فعالیت ها خـواهیـد بود. برنامـه استـقرار معمـولا ۲۴ ماه را در بر می گیرد. اگر به طور نیمه وقت در مرخصـی نگهداری از فرزند به سر می برید برنامه استقرار شما را می توان به مدت هشت ماه دیگر تمدید کرد. اطلاعات بیشتر را می توانید از ادراه کار دریافت نمایید:www.arbetsformedlingen.se هدف از برنامه استقرار آن است که شما بتوانید هرچه سریع تر زبان سوئـدی یاد بگیرید و کاری پیدا کنید تا بتوانید زندگی خود را اداره کنید.



کمک هزینه استقرار

کمک هزینه استقرار پولی است که شما درصورت پی گرفتن برنامه استقرار خود دریافت می کنید. اگر صاحب فرزند هستید، کمک هزینه فوق العاده استقـرار نیز دریایفت می کنید. کمک هزینـه استقـرار برای همـه یـکسان است، بدون توجه به این که در کجـا زندگی می کنید. برای دریافت کمک هزینه کامل، باید فعالیت های نوشته شده در برنامه استقرار را به صورت تمـام وقت اجرا کنید. اگر شمـا شغلـی در ارتباط با حرفه ی خـودتان (در چاچوب طرح استقرار) دارید، به مقداری که از کار خود دستمزد می گیرید از مبلـغ طـرح استقـرار شمـا کم می شود. اما اگر شمـا کاری داریـد که در چارچوب طرح استقرار نیست در این صورت پولی که بابت طرح استقـرار می گیرید، تغییری نمـی کند. کسی که می تـوانـد از طـرح استقـرار پولـی دریافت کند می تواند در شرایط خاص مبلغی را بابت محل سکونت خود بگیرد. مثلا اگر کودکانی دارید مبلغ کمک هزینه ی نقدی و کمک هزینه ی مسکن دریافت می کنید. صندوق بیمه همگانی در این خصوص تصمیم لازم را می گیرد.

ترک وطن و آمدن به کشوری جدید

رک وطـن و آمدن به کشـوری جدید می توانـد دربردارنده دشواری ها و چالش هایی باشد. ممکن است شما حوادث شوک آوری را از سر گذرانده باشید و خـانـه، دارایی، دوستان نزدیک و بستـگانتان را در کشور خود از دست داده باشید. آموختن یک زبـان جدیـد، یک نظام اجتماعی جدید و یک فرهنـگ جـدیـد، کار آسانی نیست. این یـک امر عـادی ست که فرار شخصـی را گرفتار بحران می کند. بعضی ها ممـکن است هنـگام دریافت اجازه اقامت احساس خوبی نداشته باشند.

اگر احسـاس خـوبی ندارید می توانیـد کمـک های حرفـه ای دریافت کنید. برای کسب اطلاعـات بیشتر به یک درمانگاه مراجعه کنید. اگر یک برنامه استقـرار دارید مـی توانیـد با مشاور استقرار خـود در اداره کاریابی بـرای اطلاعات بیشتر درمورد این که برای دریافت کمـک باید به کجـا مراجعـه نمایید، گفتگو کنید.

منبع
اطلاعات درباره سوئد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن